1969
De groep Leclerc splitst. Édouard Leclerc en Jean Pierre Le Roch besluiten elk hun eigen weg te gaan. 75 onafhankelijke distributeurs scharen zich rond Jean-Pierre LE-ROCH onder de merknaam EX, die al vrij snel wordt omgedoopt tot Intermarché, de Musketiers van de voedingsdistributie. Het logo wordt ontwikkeld.
1969 – 1979
De onafhankelijke distributeurs organiseren zich: ieder aangesloten lid besteedt twee dagen per week aan de Musketiers om de werking van de groep te verzekeren; de indeling van het werkrooster van de Musketiers in drie blokken is geboren. Iedere beslissing wordt door de regioverantwoordelijken gezamenlijk genomen en door de nationale verantwoordelijken onderzocht.
1979 – 1986
Vanaf 1979 onderzoeken de Musketiers meerdere ontwikkelingspistes. Zo ontstaan Bricomarché (1979), Restaumarché (1980) Stationmarché (1982-vandaag Roady), Vêti en Ecomarché (1986).
1988 – 1997
Einde jaren 1980 beslissen de Musketiers hun model te exporteren. In 1988 opent de eerste Intermarché in Spanje. Ze vestigen zich in 1991 in Portugal en in België, gevolgd, in 1997, door Polen.
1989
De Musketiers richten de harddiscounter CDM (Comptoir des Marchandises) op die in 2001 wordt omgedoopt tot Netto.
1991
Opening in België van de eerste INTERMARCHE in Moeskroen door Mireille en Albert Debusschère, die nog steeds actief zijn.